امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهنمای راه اندازی یک آکواریوم
#1
من قبلا در فوروم دیگه ای، چند پست ناقابل در خصوص تانک و راه اندازی محیط مناسب ماهی های آب شیرین داشتم که بنا به درخواست محمد عزیز به اینجا منتقلش میکنم. قبلش در خصوص واترمارک بودن عکسها عرض کنم که به عکسهای اولیه دسترسی ندارم. راستی نشر و کپی برداری فقط با ذکر منبع یا نویسنده مجازه!

کلیه حقوق متعلق است به میهن پت
پاسخ
#2
خرید تانک جدید:
هر فردی، می بایست حداقل دو تانک داشته باشد، یکی به عنوان تانک اصلی با طول حداقل یک متر و دومی به عنوان تانک قرنطینه با حجم حداقل 50 لیتر.
به هنگام سفارش تانک، حتما به فروشنده اصرار کنین که از چسب آنتی باکتریال و قوی مثل چسب سیستا استفاده کنه. چسب آنتی باکتریال این قابلیت رو داره که به مرور زمان سیاه نشه و چسب قوی در برابر فشار بسیار زیاد آب، وا نمیره.

دقت داشته باشین که کف و سر تانک های بیش از 90 لیتر حتما باید پل داشته باشه. پل یه یا چند تکه شیشه است که در کف و سطح به صورت عرضی یا طولی چسبونده میشه که از تاب برداشتن شیشه های کناری در اثر فشار وارده آب، جلوگیری کنه. اهمیت فشار اونوقت پیدا میشه که بدونین تنها 30% فشار، به کف تانک وارد میشه و الباقی به کناره های تانک وارد میشن.


[تصویر:  92843081803857443521.jpg]
[تصویر:  96517528662092439864.jpg]

شستن تانک جدید:
تانک جدید، صرفنظر از چسبی که ازش استفاده شده، باید به مدت حداقل 24 ساعت دست نخورده باقی بمونه تا چسبش خشک بشه. سپس با استفاده از آب ولرم و نمک فراوان یا محلول پرمنگنات پتاسیم شسته بشه تا هرگونه آلودگی احتمالی از بین بره.

تذکر:
1) در استفاده از پرمنگنات پتاسیم نهایت دقت و توجه رو داشته باشین
2) در شستن تانک، از هیچ گونه برس و سیم ظرفشویی که به چسب آسیب هرچند جزئی برسونه، استفاده نکنین

مکان تانک:
مکان تانک، صرفنظر از نوع موجودی که در اون نگهداری میشه باید دور از تابش مستقیم آفتاب باشه. ضمنا تانک باید بالاتر از سطح زمین قرار داشته باشه والا هرگونه صدا و ارتعاش (نظیر صدای پا) سریعا وارد تانک شده و استرس بسیار زیادی ایجاد میکنه.
دقت داشته باشید که اگه تانک همسطح زمین باشه، سیفون کردنش هم بسیار دشوار میشه.
حال به منظور جلوگیری از فشار نقطه ای وارد بر کف تانک، از یک یونولیت که دقیقا هم اندازه با کف تانک باشه و ضخامت 5 سانتی متر داشته باشه استفاده کنین وگرنه شیشه ترک برخواهد داشت.
ضمنا به منظور نکات ایمنی و جلوگیری از تبخیر آب داخل تانک،حتما باید درب داشته باشه.

آبگیری تانک:
قبل از آبگیری تانک، می بایست از کامل بودن تزئینات و وسایل الکتریکی اطمینان حاصل کنین.
اینکه از چه نوع تزئیناتی استفاده کنین و آیا نیاز به شن و سنگ هست. به نوع موجودی که نگه میدارین برمیگرده. مثلا ماهی دیسکس در آب قلیایی نمیتونه زندگی کنه و شما نباید از سنگ آهکی در کف تانک استفاده کنین.
حال می بایست تانک را تا اندازه دلخواه پر از آب کنین و بعد از روشن کردن بخاری و پمپ اجازه بدید که آب کاملا به جریان بیوفته و کم کم به دمای مورد نظر برسه. وقتی آب به دمای مناسب رسید. بهتره از افزودنی ها و محلول های مناسب استفاده کنین.
مثل قطره Sera Aquatan
[تصویر:  aquatran-87.jpg]
این قطره:
1) حاوی ویتامین ب کمپلکس به منظور جلوگیری از استرس ماهی به هنگام نقل و انتقاله
2) حاوی متیلن بلو، به منظور جلوگیری از وجود قارچ در تانکه لیکن درصد متیلن بلو اونقدر نیست که به باکتریهای مفید آسیب برسونه
3) سریعا هرگونه کلر و مواد سنگین در آب رو از بین می بره اما pH آب رو تغییر نمیده.

حدود یک ساعت بعد که محلول وارد آب با دمای مناسب شد. وقتشه که قدری باکتری مفید وارد آب کنیم...! اما فلسفه این باکتری مفید چیه ؟

ماهیها در آب زندگی می کنن و واسه ادامه حیات نیاز به غذا دارن؛ مقداری از غذای ریخته شده رو میخورن و مابقی بعلاوه مدفوعات همگی ته نشین میشن... باکتریهای موجود در آب شروع میکنن به تجزیه این مواد آلاینده ! از تجزیه این مواد مواد مثل آمونیاک؛ نیتریت و غیره حاصل میشه
[تصویر:  aqua_pflege_403a_int_04.jpg]

در اثر متابولیسم و پسماند غذا و یا تجزیه مواد آمونیاک NH3 تولید میشه و این آمونیاک در اثر اکسیداسیون کم کم به نیتریت No2 تبدیل مشه.افزایش نیتریت بر روی هموگلوبین ماهی ها تاثیر می ذاره و مانع از رسیدن اکسیژن کافی میشه و ماهی دچار خفگی میشه.
نیتریت و آمونیاک در آبهای شیرین بسیار سمی هستن و علاوه بر سوزش فراوان چشم میتونن باعث مرگ اون ماهی بشن(علائم افزایش نیتریت و آمونیاک و میزان سمی بودن آمونیاک در آبهای شور و شیرین رو بعدها بررسی خواهیم کرد)

در خلال تبدیل نیتریت و آمونیاک و سایر فرایند ها، مقداری باکتری نیتروباکتر هم هستند که ما اونها رو باکتری مفید میشناسیم و وطیفه این باکتریها تبدیل نیتریت سمی به نیترات No3 و برقراری بالانس بین نیتریت و نیترات هست(نیترات اضافی از طریق گیاهان جذب و یا توسط سیفون هفتگی، کم میشه)

این باکتریها به مواد شیمیایی و محیط غیرمرطوب حساسن و سریعا از بین میرن؛ و در صورت از بین رفتن باکتریها این چرخه باید دوباره طی بشه. در حالت عادی و بدون استفاده از دارو، حدود 35 روز طول میکشه تا نیتریت کاملا صفر بشه و نیترات به بالانس(حد عالی) برسه (البته با روشهایی نظیر وارد کردن آب آکواریوم قدیمی تر یا استفاده از وسایل و گیاهان آکواریوم قدیمی تر میشه این سیکل رو سرعت بخشید)

در طول این 35 روز باید جایی برای نگهداری و اسکان باکتریهای مفید درست کرد که این کار رو بایو بال و سرامیک انجام میده.

[تصویر:  siporaxZeichnung.jpg]

همونطور که در شکل می بینین، کلونی باکتریهای مفید می تونن در حفره های میکروسکوپی سرامیک زندگی کنن و آلوده گی های آب رو کم کنن... محل زندگی باکتریها باید همیشه درون آب باشه و ترجیحا بیرون از محیط آکواریوم تا در صورت نیاز به استفاده از مواد شیمیایی، از بین نرن. دقیقا به همین منظور تاپ ف.ی.ل.ت.ر وف.ی.ل.ت.ر اکسترنال رو شدیدا توصیه میکنن که همیشه بیرون از تانکه و در صورت نیاز به تمیز کردن محتویات تانک، احتمال آسیب دیدن باکتریها کمتره.امادر صورت نیاز به تمیز کردن داخل ف.ی.ل.ت.ر، ممکنه بخش زیادی از باکتریها از بین برن...! پس قاعدتا باید راهی باشه که بشه همیشه باکتری مفید در اختیار داشت؛

[تصویر:  3750_NITRIVEC_250_2006.jpg]
محلول Sera Nitrivec میلیونها باکتری مفید رو در خودش جا داده که در صورت نیاز و آسیب دیدن سیکل نیتروژن میشه اون رو به آب اضافه کرد.

اگه یادتون باشه گفتم در هنگام راه اندازی آکواریوم بعد از دمای مناسب تانک باید آکواتان رو اضافه کرده و یکساعت صبر کنین. حالا نوبت Sera Nitrivec رسیده که باید به آب افزود بشه و بعد از افزدونش، 24 ساعت باید پمپ کار کنه و آب از اکسیژن غنی بشه و باکتریها درون سرامیک نقل مکان کنن. اما تا قبل از 24 ساعت نباید ماهی وارد آب کرد.
بعد از گذشت 24 ساعت، میتونین هر نوع ماهی رو با در نظر گرفتن نکات بهداشتی داخل آب کنین. ولی فراموش نکنین که چرخه نیتروژن هنوز کامل نشده و واسه کامل شدندش به مدت ده روز باید Sera Nitrivec رو به آب اضافه کنین( فقط ده روز به جای 35 روز انتظار)

دقت کنین مقدار نیتریت اگه صفر باشه که مشکلی نیست. اما اگه به بیش از هشت دهم برسه کم کم مشکل ساز میشه.برای تست مقدار هر نوع ماده در آب یک تستر ساخته شده مثلا من تستر No2 محصول شرکت آلمانی Sera رو توضیح می دم

[تصویر:  04410_sera-no2-test_d.jpg]

داخل بسته، دو تا قطره و یک ظرف شیشه ای قرار داده شده. شما 5 میلی لیتر از آب تانک رو با سرنگ میکشین و به درون شیشه میریزین، بعد از قطره شماره یک، پنج قطره و سپس از قطره شماره دو هم پنج قطره میریزین. در شیشه رو می بندین، و کمی تکونش میدین. پنج دقیقه بعد می تونین رنگ واقعی رو در نور معمولی اتاق(و نه جلوی پنجره/نوز خورشید) مشاهده کنین و با رنگهایی که شرکت Sera واستون در کاتالوگ گذاشته، چک کنین. اگه زرد کمرنگ بود، یعنی نیتریت صفره اما هرچی پررنگ بشه یعنی خطرناکه و باید سریعا آب رو سیفون و با آب تمیز جایگزین کنی و حتی قدری هم نمک به آب تانک اضافه کنین که نیتریت با هموگلوبین ماهی واکنش نده (فواید نمک بعدها بررسی خواهد شد) اما بی دردسرترین راه در مواردی که سیکل کامل نشده یا به هر دلیل آسیب بببینه،اینه که از این محصول استفاده کنین:

[تصویر:  03002_sera-toxivec_250ml_dfnli.jpg]

این محصول، سریعا هرگونه آلودگی آب مثل آمونیاک،نیتریت،کلر،خزه و جلبک،آثار باقیمانده از دارو و مواد سنگین کننده مثل مس و روی رو در ظرف صفر ثانیه، از تانک محو کنه. به نظر بنده، حداقل دو معرفی شده Sera جزو واجباته.

پس اگه نیتریت آب زیاد شد. یعنی: 1) ماهی نسبت به آب زیاده، 2) غذا زیاد میدین. اما همه اینها به این خاطره که باکتری مفید کافی در اختیار ندارین که بتونه نیتریت اضافی رو به نیترات تبدیل کنه. برای اینکار داخل ف.ی.ل.ت.ر رو پر از سرامیک کنین و هر وقت احساس کردین، نیتریت مقداری غیز از صفر داره، سریعا از Toxivec استفاده کرده(یا هر روز آب رو سفیون کنین) و Nitrivec اضافه کنین تا مطمئن بشین نیتریت، دقیقا صفر شده.

حال لازمه تا چند نکته مهم دیگر رو هم متذکر بشم: باید هر هفته حدود 20 در صد از آب رو از کف (طوری که مدفوع ها هم برداشته بشن) رو سیفون کنین و به جاش آب جوشیده و سالم شده با آکواتان به منظور حذف مواد سمی مثل کلر بریزین و البته هربار که داخل ف.ی.ل.ت.ر اکسترنال(مثل تاپ ف.ی.ل.ت.ر) رو تمیز کردین و یا حتی اگه مقداری از آب رو تعویض کردین باید با استفاده از Nitrivec، باکتری مفید وارد آب کنین

در مورد انتخاب نوع ف.ی.ل.ت.ر هم فعلا بگم که باید حداقل قابلیت استفاده از ابر و پشم ف.ی.ل.ت.ر و سرامیک رو داشته باشه یعنی مثل شکل زیر باشه :

[تصویر:  aqua_pflege_filterschema_01.png]

همونطور که می بینین آلوده گیهای درشت آب توسط پشم ف.ی.ل.ت.ر( و یا ابر) گرفته میشه و کم کم به سرامیک میرسه(که همیشه کاملا درون آب قرار داره) و دست آخر میرسه به شماره 5 که سیاه رنگه و بهش میکن ذغال یا کربن اکتیو... این کربن اکتیو دقیقا مشابه ذغال موجود در ماسکهای شیمیایی زمان جنگ عمل میکنه یعنی به خاطر منافذ بسیار کوچیکی که داره هر نوع ماده شیمیایی، سمی و مضر رو جذب میکنه ... در محیط های آکواریوم هم همینطور عمل میکنه به خاطر این کارش، ممکنه کمی p.H آب رو دستکاری کنه و مدت زمانی که ماهی های بیمار رو دارین مداوا میکنین، همه نوع ماده شیمیایی رو جذب خودش کنه و نذاره به ماهی چیزی برسه ( پس در زمان مداوا نباید از ذغال اکتیو استفاده بشه) اما بزرگتین مزیت ذغال اینه که جلوی بوی بد آب اکواریوم رو میگیره و نمی ذاره آب زرد رنگ بشه ... اگه دیدین آب کم کم داره بد بود میشه یعنی ذغال داره از کار میافته و باید تعویض بشه.

دقت کنین که:
1) حتما ذغال رو باید کاملا بشورین و درون چیزی مثل جوراب زنانه بریزین که نذاره خورده های ذغال وارد آب بشن.
2)از خرید ذغال چینی خودداری کنین چون ذغال های چینی، کیفیت بسیار پایینی دارن و به جای اینکه رنگ آب رو شفاف کنن بدترش میکنن واسه همین من ذغال آلمانی و یا سویسی رو ترجیح میدم ( چون تا 6 هفته همچنان جذب میکنن)
3) اخیرا نظریه هایی مطرح شده که میگه استفاده از ذغال در دراز مدت میتونه باعث بیماری "سوراخ در سر" بشه

[تصویر:  superc-23.jpg]

پس یادتون باشه :
1) دمای آب در حد مناسب باشه
2) آب رو ذلال نگه دارین
3) از ف.ی.ل.ت.ر مناسب استفاده کن
4)غذا رو به اندازه لازم بریزین
5) آلودگیها رو سیفون کنین
6)آب رو با استفاده از پمپ هوا، غنی از اکسیژن کنین

امیدوارم که توضیحاتم، مفید واقع شده باشه.

نویسنده : MIND_ STRICTER

کلیه حقوق متعلق است به میهن پت و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و درج نام و لینک سایت میهن پت ممنوع می باشد!
پاسخ
#3
انتخاب گیاه:
بعد از اصولی که در بالا گفته شد، نوبت میرسه به انتخاب گیاه؛ در خصوص گیاه مطالب زیادی گفته شده و تقریبا همه می دونن که گیاه علاوه بر زیبایی، سیکل رو راه اندازی میکنه، اکسیژن آب رو به طور طبیعی بالا میبره و نیترات اضافی رو حذف کرده و گاهی دیده شده که تونسته آب رو شفاف نگه داره

[تصویر:  79313101428842582542.png]

اما اینکه چقدر باید گیاه درون تانک باشه، از فرمول خاصی تبعیت میکنه :
عرض تانک * عمق تانک / 50 = تعداد گیاهان
یعنی اگه عرض و عمق تانک(به سانتی متر) رو در هم ضرب کنی و بر عدد پنجاه تقسیم کنی به عدد مناسب میرسی.
اما توصیه شده که بر اساس نوع ماهیتون، گیاه بخرین، مثلا مولی به برخی گیاهان علاقه نشون میده و اون رو پاره پاره میکنه... حالا اگه گیاهتون رو تلخ انتخاب کنین، نمیتونه پاره پاره کنه.

تزئینات و سنگ ها :
اصولا از سنگ به عنوان مخفی گاه ماهیها و جایی برای تخم ریزی استفاده میشه. توصیه میشه از اشکال متنوع استفاده بشه
مثلا لجن خوار جایی رو دوست داره که کاملا توش پنهان بشه. اما ماهیهایی مثل دیسکاس و آنجل، جایی رو به صورت شیب دار دوست دارن تا بتونن روش تخم بزارن
[تصویر:  e4abe75c5c.jpg][تصویر:  8817c000ac.jpg]
پاسخ
#4
نقل قول: اگه ازين چيزايي كه گفتين استفاده نكنيم چه اتفاقي مي افته؟
تصور کن، جایی رفتی برا مهمونی... میتونی نفس بکشی چون اکسیژن هست... میتونی راه بری چون جا هست... اما نمیتونی بشینی !! خوب اینکار هیچ مشکلی توی مهمونی و زندگی شخصیت ایجاد نمیکنه.. فقط نمیذاره تو از مهمونی که توش هستی لذت ببری ....!
شما یه ماهی یا لاکپشت رو از محل اصلی زندگی خودش دور کردین و توی قفس شیشه ای گذاشتینش.اگه میخواین عمر طولانی داشته باشه و اونجا رو مثل زیستگاه طبیعی خودش بدونه، باید شرایط مساعد رو فراهم کنین.

در مورد استفاده از سنگ و جاهایی برای پنهان شدن یا مخفی شدن، چیزهایی گفته شد. یکی از دوستان،پرسیده بودن سطح شیبدار به چه صورت باشه.

[تصویر:  15561694359772763958.png]

در شکل بالا قطعا چوبها رو می بینین که به صورت زاویه دار هستن و ماهی هایی مثل دیسکاس و آنجل، میتونن روی اون سطح شیبدار تخم ریزی کنن. (ضمن اینکه به تراکم گیاهان در نقاط مختلف دقت کنین)

انتخاب ماهی:
همه ماهی ها با هم در یک تانک نمیتونن زندگی کنن! چون
1) به عنوان مثال دیسکاس خجالتیست و در گرفتن غذا کند عمل میکنه برخلاف اون گلدفیش سریعتر عمل میکنه...
2)برخی از ماهی ها مثل فایتر در عمق بسیار کم آب هم زنده می مونن حال انکه دیگر ماهی ها بر اساس سایزشون، آب بیشتری رو طلب میکنن...
3) کاملا واضحه که ماهی گوشتخوار رو نباید با ماهی های دیگر مثل گوپی نگه داشت . پس نتیجه اخلاقی این که ماهی رو بر اساس سایز تانک، شرایط آب و ماهی های موجود انتخاب کنید.
4) برخی ماهی ها دما، سختی و pH آب بیشتری رو دوست دارن حال آنکه در این شرایط متفاوت، ممکنه برخی از ماهی هاتون تلف بشن
اما به صورت عمومی میشه پلاتی، گوپی،گربه ماهی، بارب و برخی از گونه های سیچلاید(مثل آنجل) رو در کنار هم نگه داشت

نوردهی
انتخاب نور مناسب، جهت نگهداری هر نوع موجود زنده ای ضروریه. ماهی ها هم از این قاعده مستثنی نیستن. البته برای ماهی ها عموما از لامپ فلورسنت استفاده میشه که برخی از اونها درون آب قرار میگیرن و جلوه خاصی به آب میدن برخی دیگه هم بیرون از آب استفاده میشن اما چیزی که باید دقت بشه اینه که نور آکواریوم باید نور خورشید رو شبیه سازی کنه. یعنی باید در تمام مدت روز روشن باشه و شب موقع خواب خاموش بشه... دیده شده که عدم نور رسانی مناسب، باعث پژمرده شدن گیاهان و رفتارهای هجومی از سوی ماهیها شده(چون ساعت بیداری و استراحتشون بهم میریزه)

بخاری-هیتر:
استفاده از یک بخاری کارآمد از ضروریات هر تانک و تراریومی بحساب میاد!
1) هیتر هرگز برای بیشتر از دوساعت نباید خاموش بشه.
2) هیتر باید کاملا ضد آب باشن، و بهتره که کاملا زیر آب قرار بگیرن
3) تنظیم درجه بخاری باید به سادگی انجام بگیره
4) توصیه شده که بهتره در حجم های زیاد تانک، از بخاری های سیصد وات استفاده بشه تا قدرت بیشتری داشته باشه
5) مجددا تاکید می کنم که دمای مورد نیاز هر ماهی با ماهی دیگر، حتی در هنگام سالم یا مریض بودن تفاوت داره !

[تصویر:  aquarium-heater.jpg]

ف.ی.ل.ت.ر اسیون:
در خصوص انتخاب ف.ی.ل.ت.ر مناسب، قبلا مطالبی گفتیم. منتها برای کاملتر شدن مطلب یکبار دیگه خاطرنشان میکنیم که ف.ی.ل.ت.ر شما باید در ساده ترین شکل، به این صورت باشه:

[تصویر:  sera_guide-setup-p22-naturgerecht-filtern.jpg]

اینکه از چه موادی داخل ف.ی.ل.ت.ر استفاده بشه، مطالب فراوانی در همین فوروم گفته شده و بنده کم کم جزئیات مواد رو خواهم گفت اما فعلا برای جالب تر کردن تاپیک! عکسهاشون رو میذارم:

[تصویر:  ba27a989cf.jpg][تصویر:  f69db3abe9.jpg][تصویر:  6c51dbe0db.jpg][تصویر:  0811af6b2c.jpg][تصویر:  bio%20ball.gif]

چند تا نکته رو تا یادم نرفته همین جا ذکر کنم:
1) تانکتون حتما باید در داشته باشه! تا مانع از بیرون پریدن موجودات داخل، افتادن چیزی داخل تانک و یا از همه مهمتر تبخیر ناخواسته آب تانک بشه !
2) آب درون ف.ی.ل.ت.ر باید فشار کمی داشته باشه تا مانع از بیرون پریدن باکتری ها بشه !

[تصویر:  49877625929837182911.png]

3) حجم و قدرت ف.ی.ل.ت.ر مناسب با حجم تانک باید باشه
4) در صورتیکه ف.ی.ل.ت.رتون باعث اکسیژن دهی به آب میشه نیازی به داشتن پمپ هوا ندارین
5) جهت شستن سرامیک ها به منظور نظافت ف.ی.ل.ت.ر، به هیچ وجه از آب شیر استفاده نکنین ! مقداری از آب تانک رو داخل ظرف جداگانه بریزین. سرامیکها رو داخل اون آب تکون بدید(تا جرمها و چربیها ازش جدا بشن) بعد دوباره داخل ف.ی.ل.ت.ر بذارین
6) حتما باید جایی رو برای قرنطینه کردن موجود بیمار، یا در حال زایمان و یا تخمهای ماهی، در نظر بگیرین...! از اونجا که شرایط نگهداری ماهی بیمار فرق داره، باید تانک یا ظرف جداگانه با هیتر و پمپ هوای جداگانه در نظر بگیرین!!!

استریلیزه کردن آب:
روشهای متفاوتی برای استریلیزه کردن آب هست، مثل بالا بردن دمای آب، استفاده از دارو متیلن بو و غیره که هر یک معایب خاص خودش رو داره مثلا ریختن متیلن بلو در صورتی که ف.ی.ل.ت.ر روشن باشه باعث کشته شدن باکتریهای مفید میشه.راهی که پیشنهاد شده. داشتن یک منبع استریلیزه گر جداگانه است که آب از درون اون عبور و تمیز بشه و بعد داخل ف.ی.ل.ت.ر بشه یا از ف.ی.ل.ت.ر* عبور و بعد وارد منبع ف.ی.ل.ت.رسیون بشه. عمومی ترین منبع ف.ی.ل.ت.راسیون ، استفاده از دستگاه ماورابنفش یا همون UV خودمونه که باعث عقیم شدن موجودات تک سلولی و مانع از رشد و تکثیرشدنشون میشه.

[تصویر:  52057910330157831056.png]

در خصوص اینکه این اشعه میتونه واسه بدن انسان مضر باشه این دستگاهها طوری ساخته میشن که اشعه UV به بیرون نشت نکنه.


کلیه حقوق متعلق است به میهن پت
پاسخ
#5
پمپ هوا
گفتیم که پمپ هوا جهت اکسیژن دهی و به گردش درآوردن آب میشه و اینطوری دمای نقاط مختلف تانک یکسان میشه. اما از طرفی هم گفته شده قریب به اتفاق ف.ی.ل.ت.رها، هوا دهی میکنن پس چرا باید به پمپ هوا احتیاج داشته باشیم؟ جواب برمیگرده به قرنطینه و نگهداری از نوزادان یا موجودات ریزی مثل آرتمیا!

1) وجود ف.ی.ل.ت.ر در ظرف حاوی نوزادان باعث کشیده شدن این موجودات به داخل ف.ی.ل.ت.ر و نهایتا مرگ و میر اونها میشه
2) در برخی شرایط قصد جلوگیری از ته نشین شدن مواد داخل آب رو دارید، مثلا آرتمیا درون آب شور نگهداری میشه و به محض خاموش شدن پمپ، نمک ته نشین میشه.

حال اگه واقعا قصد خرید پمپ هوا رو دارید باید نوع قوی(بازهم مناسب تانک) و بی صدا رو انتخاب کنید!
دقت کنید که صدای پمپ هوا در مواقع استراحت میتونه واقعا آزادهنده باشد.ضمنا ترمینال، شلنگ هوا به مقدار کافی و سنگ هوا فرامواش نشه

[تصویر:  43826228300030745369.png]
[تصویر:  88141991911174889054.png]

سیفون
در صورت استفاده از ف.ی.ل.ت.راسیون مناسب، نیازی به سیفون کردن اضافات و مدفوعات نخواهید داشت منتها، سیفون کردن وسیله مناسب برای تخلیه آب تانک در مواقع نظافت هفتگی، و یا خاج کردن مواد اضافه موجود در قرنطینه بحساب میاد

[تصویر:  p_21219_FS28581P_03.jpg]
دماسنج
جهت کنترل دمای تانک، استفاده میشه و در دو نوع آنالوگ و دیجیتال ارائه میشه! (شکلش رو همه دیدن!)
[تصویر:  8a62d2c3c9.jpg]

غذا دهنده خودکار
تصور کنین برای مدتی مسافرت میرین و کسی هم نیست که به ماهی هاتون سر بزنه!
غذا دهنده خودکار یک تایمر داره که هر از چند وقت یکبار، مقداری غذا رو وارد آب میکنه . البته یه مشکل هنوز به قوت خودش باقیست و اون اینکه ف.ی.ل.ت.ر همچنان داره کار میکنه! پس بهتره یه تایمر هم واسه ف.ی.ل.ت.ر در نظر بگیرین تا هر موقع که غذا دهی میشه، اون هم خاموش بشه
[تصویر:  e2d436b044.jpg]
تمیز کننده شیشه
یکی از مشکلاتی که اکثریت دارندگان آکواریوم باهاش دست و پنجه نرم میکنن داشتن جرم روی شیشه ی تانکه؛ وسیله ای ساخته شده که به دو قسمت آهن ربایی تقسیم میشه. یکی بیرون از تانک و دیگری داخل تانک قرار میگیره ... آهن رباها همدیگر رو جذب میکنن و اینطوری میتونین شیشه رو هم از داخل و هم از بیرون تمیز کنین.

[تصویر:  2e2fd260a9.jpg]

دقت کنین که از هیچ نوع ماده شیمیای و تمیز کننده ای نباید استفاده کنین! توصیه ما به شما اینه که کار تمیز کردن رو به این خانم بسپارید

[تصویر:  sera_guide-setup_0288.jpg]
پاسخ
#6
نقل قول: مطالب بسیار مفیدی بود. پس اگر ف.ی.ل.ت.ر اکسیژن ساز داشته باشه آیا احتیاجی به نصب اکسیژن ساز برای لاک پشت ها نیست؟
در حالت کلی، خیر اما لاکپشت آبشش نداره و نیازی هم به اکسیژن آب نداره !

انتخاب غذا
تصور میکنم نیازی نباشه که بگیم، غذای هر ماهی با ماهی دیگر تفاوت میکنه و نباید فقط یک نوع غذا را به مدت طولانی به ماهی داد. (واسه همین هم نگفتیم!)


[تصویر:  aqua_futter_531f_01.jpg]

انتخاب نوع غذا برمیگرده به نیاز ماهی،جثه ماهی، در سطح یا در عمق شنا کردن . دیگر فاکتورهای مشابه.
تصور کنین ماهی شما همیشه در کف آب شنا میکنه و شما غذایی میریزین که روی آب شناور بمونه ! یا اینکه تصور کنین ماهی شما جثه و دهن بزرگی داره ولی شما غذای ریزی بهش بدین . اصلا تصور کنین ماهی شما گوشتخواره ولی شما غذای خشک میدید!

گفته شده اصلی ترین غذای گپی، در طبیعت لارو پشه است. پس استفاده از گرم خونی منجمد(که در حقیقت لارو پشه است و به اشتباه کرم خونی گفته میشه) میونه یه غذای ایده آل باشه.

[تصویر:  Midge_Larvae1.jpg]

برای ماهی هایی مثل دیسکاس که باید رنگ دانه های ماهی حفظ بشه. غذای خاصی در نظر گرفته میشه

[تصویر:  discus1.jpg]

دوستان، دقت کنید عمومی ترین غذای ماهی ها از گوشت ماهی+میگو+ اسفناج+دل یا جگر+ نخود فرنگی تشکیل شده. این نوع غذا تقریبا همه اونچیز هایی رو که عموم ماهی ها نیاز دارن، داره.مواد رو جداگانه داخل میکسر ریخته و به هم میزنیم...
سپس به عنوان طعم دهنده، می توانید مقداری غذای ماهی تجاری مثل Tetra Prima بهش اضافه کنین

[تصویر:  29151653550155883116.png]

حال غذای آماده شده رو داخل فریزر بذارین و هر بار تکه ای کوچک رو به ماهی هاتون بدین. و شاهد رشد چشمگیر و پر رنگتر شدن ماهی هاتون باشین. (البته اگه فکر میکنین که غذا هربار در آب وا میره و تانک رو کثیف میکنه میتونین بعد از میکس مواد، یک ورقه ژلاتین رو داخل آب حل کنین و مواد میکس شده رو بریزین داخل شلاتین و بعد منجمدش کنین)

دانشمندان علم نگه داری ماهی ها، اکیدا توصیه میکنن که از دادن بیش از سه بار در غذا و کمتر از دوبار در روز اکیدا خودداری کنید (متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار میگیرند) این کار باعث زودتر رشد کردن ماهی ها و زودتر بالغ شدنشون میشه و ناراحتی های دیگه ای رو به همراه خواهد داشت.
پس به عنوان اصول تغذیه :
1) براساس نیاز ماهی هاتون غذا انتخاب کنین
2) تنوع غذایی رو رعایت کنین
3) اونقدر غذا بریزین که ظرف دو دقیقه خورده بشه
4) معده ماهی رو اندازه چشم اون تصور کنین
5) بشتر از سه بار و یا کمتر از دوبار در روز غذا ندین

ویتامین دهی:
همانطور که برای ما انسانها هم دریافت بعضی مینیرال ها و ویتامین ها جدای از غذا لازمه ( ولیکن هیچ وقت پول خریدش رو نداریم) برای ماهی ها و لاکپشتها هم لازمه که هفته ای یکبار، ویتامین های لازم به صورت جداگانه به غذاشون(در مورد لاکپشتها) و یا آبشون(در مورد ماهی ها) اضافه بشه.

[تصویر:  aqua_futter_09_551f_b.gif][تصویر:  aqua_futter_09_551f_a.jpg]

همه کسانی که برای مدت طولانی ماهی نگه داشتن. از Fishtamin (فیش تامین) به عنوان یک معجزه نام می برن. این ویتامین محصول شرکت Sera است

[تصویر:  aqua_futter_553f_01.gif]

ویتامینهای ضرورری ماهی رو در عکس بالا مشاهده میکنین.(اینکه نبود این ویتامین چه اثراتی بر روی ماهی میذاره، در حوصله این بحث نیست.) ویتامین ها علی الخصوص برای ماهی هایی که بیمار هستن و به علت استفاده از دارو، ضعیف شدن و یا برای ماهی هایی که تازه خریده داری شدن بسیار ضروریه

[تصویر:  en_aqua_futter_552f.jpg]

همانطوری که در شکل بالا مشاهده می کنین. وجود پروتئین، فیبر و کربوهیدرات علاوه بر ویتامین هم ضروریه ... پس ویتامین به عنوان یک مکمل به حساب میاد نه وعده غذایی ! فلذا در استفاده از ویتامین زیاده روی نکنین.
اینکه چقدر باید ویتامین استفاده کنین از محصولی به محصول دیگه تفاوت داره اما قاعدتا نباید بیشتر از یک بار در هفته بوده باشه
(فراموش نکنین که ذغال/ کربن اکتیو، ویتامین رو به خودش جذب میکنه پس اگه از ویتامین استفاده میکنین نباید ذغال در ف.ی.ل.ت.ر باشه)

داخل پرانتز هم عرض کنم که دوستی داشتم که همیشه تکه ای کاهو در اکوارویم مینداخت و معتقد بود برای رشد ماهی ها بسیار ضروریه.. اینکه این حرف چقدر صحت داره مطمئن نیستم و امتحانش با شما !
پاسخ
#7
عالی بود
ممنونم
پاسخ
#8
نقل قول: ریاه ف.ی.ل.ت.ره لاک پشت از بیو بال دانه بزرگ استفاده شه مشکلی پیش میاد
تا جایی که من می دونم، بیوبال فقط جاییه که باکتری مفید بتونه درش زندگی کنه. هیچ ارتباطی به مرگ و میر لاکپشت نداره.
نقل قول: نباید به ماهی گوشتخوار غذای خشک داد؟
خوب برای اینکه غذای اصلی این موجود رو گوشت تشکیل میده، پس از غذاهای خشک میشه به عنوان تنوع استفاده کرد ولی نمیشه برای مدت طولانی استفاده کرد... عدم غذادهی مناسب باعث کم رنگ شدن رنگدانه های ماهی میشه. بهتره از غذایی که معرفی شد استفاده کنید

مراقبت و نگهداری
تا اینجا هرچی گفتیم، ارتباط مستقیم به نگهداری و رشد و نمو ماهی ها داشت. ولیکن بخشی از مسائل هم برمیگرده به زمانهای تعویض آب و بهداشت محیط زیست اونها
پس به صورت چند قاعده کلی مجددا یادآور میشیم که:

1) سایز آکواریوم چقدر است
2) چقدر ماهی قراره در این تانک نگهداری بشه
3) از چه وسایلی و چه نوع ف.ی.ل.ت.ری استفاده میشه
4) نوع و تعداد دفعات غذا دهی به موجود زنده

اینها چند فاکتور مهمی هستن که مشخص میکنه چند وقت به چند وقت باید آب تانک تعویض بشه. موجوداتی مثل لاکپشت که بیشتر از اونچه که میخوره مدفوع تحویل میده به تانک بزرگ، تعداد همنوع کمتر و تعویض زود به زود آب نیاز داره...


[تصویر:  Peninsula%20cooters%203.jpg]

دانشمندان و فقهای علم میگن تحت هر شرایطی که باشه، باید حداقل هفته ای یکبار و هر بار حدود بیست درصد از کل آب تانک با آبی که شرایط زیر رو داشته باشه تعویض بشه
1) کلر زدایی شده باشه
2) گند زدایی شده باشه
3) pH و سختی آب کاملا رعایت شده باشه.
4) دمای آب با دمای تانک تقریبا یکسان شده باشه

بسیاری از ماهیها مثل دیسکاس، به آبی کاملا ذلال با سختی کم و pH معین نیاز دارن و کوچکترین غفلت باعث مرگ و میر اونها میشه... البته داروهای شیمیایی زیادی برای اندازه گیری یا تغییر سختی/pH آب وجود داره که به دلیل کثرت اونها، از ذکر نامشون خودداری میکنیم.

[تصویر:  aqua_pflege_410a_01.gif]

نگهداری از گیاهان
همانطور که گیاهان داخل منزل شما، به کود و رسیدگی نیاز دارن گیاهان داخل تانک هم به رسیدگی نیاز دارن. به این منظور محصولات زیادی تولید شده که بدون به خطر انداختن زندگی ماهی ها باعث رشد و نمو بیشتر گیاهان میشه.

[تصویر:  e-pflanzenpflege.jpg]

در زیر برخی از عوامل موثر رشد گیاهان رو ذکر میکنم
1) عوامل طبیعی مثل نور دهی مناسب

[تصویر:  aqua_pflanzenpfl_153pp_01.jpg]
2) دی اکسید کربن، برای تولید اکسیژنن بیشتر و البته کم کردن آلودگی های آب

[تصویر:  aqua_pflanzenpfl_154pp_01.jpg]
3) مینرال ها و مواد معدنی: از اونجا که همیشه نمیشه به مقدار کافی مینرال در اختیار گیاه قرار داد، بهتره دست به شلوار مکمل های موجود در بازار شد.

[تصویر:  aqua_pflanzenpfl_155pp_02.jpg]

دقت کنید که وجود دی اکسید کربن زیاد میتونه برای ماهی تا حدودی دردسر ساز باشه، و به جاش اکسیژن مناسب تره! اما گیاه دی اکسید کربن میخواد پس باید چیکار کرد؟ برای این منظور وسیله تجاری ساخته شده که مرتبا دی اکسید تولید میکنه و تحویل گیاه میده تا گیاه اون رو به اکسیژن تبدیل کنه و تحویل ماهیها بده

[تصویر:  aqua_pflanzenpfl_161pp_01.jpg]

از این محصول نباید در مواقع درمان یا قرنطینه ماهی استفاده کرد چون کمبود اکسیژن ماهی رو با مشکل جدی مواجه میکنه.
پاسخ
#9
نقل قول: من یا یک دونه لاک پشت و استفاده از بیوسرامیک و حتی مواد تولید کننده باکتری همیشه به محض اینکه یک مقدار فضولات توی آب می مونه آب کدر میشه. واقعا باقی دوستان چه کار می کنند درحالیکه لاک پشتهای بیشتری دارند؟
خوب ببینید، ابتدا آب اینطوری میشه تا کم کم و با تعویض هفتگی زلال بشه. استفاده از ذغال برای جلوگیری از زرد شدن آب خیلی موثره...ف.ی.ل.ت.رتون باید مناسب تانکتون باشه، نباید مدفوع یا غذای اضافی برای مدت طولانی در تانکتون مونده باشه(پشم ف.ی.ل.ت.ر فراموش نشه)... از سنگ های دانه درشت به جای سنگ ریزه استفاده کنید.
نقل قول: حالا 1 سوال که جوابش رو نگرفتم باکتری برای بدن لاک پشت مفیده با فقط تجزیه فضولات و ...رو به عهده داره؟
گفتیم که باکتری مفید، فقط و فقط نقش تجزیه عناصر بد آب رو به عناصر قابل تحمل برای ماهی ها برعهده داره(آمونیاک،نیتریت و نیترات) و گفتیم که نبود باکتری مفید، درست مثل این میمونه که شامپو در چشمتون ریخته باشن... یعنی علاوه بر سوزش فراوان، مانع از تنفس صحیح ماهی میشه. اما لاکپشت، آبشش نداره و زیر آب نفس نمیکشه. فقط نبود باکتری مفید باعث کثیف شدن و احتمالا سوزش چشم لاکپشت میشه.
پاسخ
#10
از اونجایی که قبلا در مورد غذاها و ویتامین ها صحبت کرده بودیم. حیفم اومد در مورد طلای زنده، حرفی زده نشه... شرکت آلمانی Sera قبول زحمت میکنه و از دریاچه های USA تخم های طلای زنده رو جمع آوری میکنه و بعد به کل دنیا صادر میکنه... اونوقت در چندکیلومتری شهر شما، در دریاچه ارومیه بهترین نوع طلای زنده موجوده و کسی به فکر صادراتش نیست که هیچ!! تازه به خاطر کم شدن آب دریاچه و افزایش غلظت آب، هزاران طلای زنده در حال مردنن ... در حالیکه جمع آوری و صادرات این موجود زنده، میتونست اشتغال زایی بکنه و ارز زیادی رو وارد کشور بکنه

حالا ببینم این طلای زنده چیه! نامی که روی سخت پوست آرتیما Artemia گذاشتن همون طلای زنده یا Brine shrimp است.


[تصویر:  79340270006783731655.png]

آرتمیا رو تنها موجود زنده دریاچه شور ارومیه میدونن. موجودی بسیار با ارزش و در عین حال بی آزار که منبع غذایی با ارزشی برای همه نوع ماهی علی الخصوص دیسکاس و نوزادان ماهی ها به شمار میاد. آرتمیا باعث درخشندگی و پررنگ تر شدن رنگ دانه های ماهی میشه و برای نوزادان ماهی ها که نمی تونن غذای خشک بخورن، واقعا ضروریه

نگهداری و پرورش آرتمیا بسیار کار راحتیه. کافی تخمهای آرتمیا رو خریداری کنین. بسته Sera که در بالا ذکر شد حدود 3 هزار تومان قیمت داره. شرکت Sera متحمل زحمت شده و نمک و مواد معدنی مورد نیاز تخمها رو درون بسته گذاشته. تنها کاری که شما باید بکنین اینه که محتوی بسته رو در ظرف یک لیتری(ونه بیشتر) بریزین و پمپ هوا رو روشن کنین. تا مانع از ته نشین شدن نمک بشه. دقت کنین که پمپ هوا واقعا ضروریه چون در صورت خاموش شدن بیش از 15 دقیقه، تمامی آرتمیا ها می میرن .. ضمنا کارشناسان فن معتقدن که وجود نور در زودتر بزرگ شدن آرتمیا ها خیلی موثر بوده.

[تصویر:  sera-artemia-mix.jpg]

تخمها رو درون هر نوع ظرفی میتونین بریزین منتها شدیدا توصیه میشه که درون ظرفی شبیه پارچ باشه که پمپ هوا بتونه همه جا رو پوشش بده. اگه بخواین کمی حرفه ای ترش بکنین؛ ظرف نوشابه رو برعکس کنین و از سمت درش، سوراخ باز کنین و شلنگ هوا رو رد کنین. اینطوری هر وقت که لازم شد کافیه پمپ رو قطع کنین تا آرتمیا ها از شلنگ هوا عبور کرده و وارد ظرف بشن
درصورتیکه خواستید انکوباتور رو بسازین، توضیحات کاملتری در این آدرس پیدا میکنین http://abzidan.persianblog.ir

دقت کنین که وجود انکوباتور به نفع شماست چون، تخمهای باز نشده همیشه روی آب جمع میشن و اگه از این محصول استفاده نکین، هر بار مجبورین مقداری تخم باز نشده رو به خورد ماهی ها بدین اما آنکوباتور به خاطر سر و ته بودنش باعث میشه که آرتیمای زنده رو از ته ظرف به بیرون منتقل کنه.

حدود 48 ساعت بعد از اینکه تخمها رو وارد آب کردید، با این منظره زیبا و وصف نشدنی روبرو می شین
[تصویر:  98301606440369873641.png]

اما قویا توصیه میشه که آرتمیای آب شور رو مستقیما وارد آب تانک نکنین. ابتدا در ظرف جداگانه بریزین و بعد با تور جداکرده و وارد تانک کنین.

شاید کسی بپرسه، خوب غذای آرتمیا چیه ؟! غذای آرتمیا رو پلانکتون تشکیل میده. یعنی اینکه تا 1 روز نیازی به غذا ندارن اما بعد از اون باید مقداری از آبی رو که درش سبزی له شده چپونده باشین و جلوی آفتاب گذاشتین و حسابی لجن بسته، بدید به آرتمیا تا حسابی چاق و چله بشه . (تابش نور آفتاب باعث قرمز رنگ شدن آرتمیا میشه پس نور طبیعی استفاده کنین)
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان