مدیرکل زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پستانداران دریایی جنوب کشور در معرض انقراض هستند و یکی از عوامل این تهدیدات صید و صیادی بی رویه در جزایر قشم و هنگام است.






داود میرشکاری مدیرکل زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار
حوزه محیط زیستگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وقوع پدیده کشنده سرخ در خلیج فارس و دریای عمان اظهار داشت: پدیده کشنده سرخ به تغيير رنگ آب دريا اطلاق می‌شود كه طی آن جلبک هایی خاص شكوفا شده و موجب تغییر در رنگ آب دريا می‌شوند. این پدیده در تمامی آب های کره زمین با گرم شدن هوا و مرگ و میر آبزیان در نوار ساحلی رخ می‌دهد.



وی در ادامه افزود: پدیده کشنده سرخ (شکوفایی جلبکی) یکی از رخدادهای شايع در زيست بوم های دريايی است كه بر اثر آن رشد يكی از گونه های آبزيان شدت می‌گيرد و حيات ديگر آبزيان را با خطر نابودی مواجه می‌كند. ايـن تغيير ممكن است در جلبک‌ها، عروس‌های دريايی يا ديگر آبزيان نيز پديد آيد. این جلبک ها سم بسیار مهلکی دارند که بعضی از آن ها در آبزیان تجمع کرده و به انسان منتقل می‌شوند.


میرشکار با اشاره به گرم شدن هوا و پدید آمدن کشنده سرخ در خلیج فارس و دریای عمان گفت: از جمله عواملی که باعث شکوفا شدن کشنده سرخ می شود وجود موادغذایی مناسب مانند فیتوپلانکتون‌ها یا گیاهان ریز دریایی است. این گیاهان ریز برای رشد خود نیاز به اکسیژن و مواد غذایی فراوان دارند‌ و موجب عدم نفوذ هوا و به خصوص اکسیژن در لایه های عمیق تر آب می‌شوند، اکسیژن محیط را برای رشد و زندگی آبزیان گرفته و زمینه های مرگ آنها را فراهم می‌کنند.


مدیرکل زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود: این گیاهان ریز با وجود غذا و اکسیژن می توانند خیلی زود تکثیر و رشد کنند و این نوعی خود پالایی است برای این که مواد غذایی را از چرخه اکوسیستم خارج کنند.


وی با اشاره به وضعیت عروس دریایی در خلیج فارس اظهار داشت: هر زمانی که موجودی شرایط مساعدی برای تولید مثل داشته باشد به شدت رشد می‌کند و این احتمال که در خلیج فارس و دریای عمان عروس های دریایی نیز اینگونه باشند فراوان است و ما باید بتوانیم توسعه و بهره برداری از این گونه‌ها را پایدار کنیم.


میرشکاری در ادامه افزود: صیادی یکی از عوامل تهدید اکوسیستم های دریایی است، چراکه به علت برداشت های گوناگون گونه های دریایی در چرخه اکوسیستم مانند لاک‌پشت ها که از عروس های دریایی تغذیه می‌کنند، در معرض انقراض قرار می گیرند. با انقراض لاک‌پشت‌ها، عروس های دریایی رشد بی حد و اندازه خواهند کرد و این مسئله خود موجب بروز مشکلاتی برای ساحل نشینان خواهد شد.


مدیرکل زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به صید سنتی در کشور گفت: دو شیوه صید سنتی و صنعتی در ایران رایج است و متاسفانه صید صنعتی به بسیاری از ذخایر و چرخه‌های زیست بومی کشور آسیب می رساند و سازمان محیط زیست در این باره نمی تواند اقدامی کند، چراکه هیچ گونه تجهیزات، سامانه و نیروی انسانی برای کنترل این موارد در اختیار ندارد و باید از طریق قانون و سازمان شیلات که هم هزینه برآورد ذخایر و هم مجوزهای صید را طبق قانون در اختیار دارند این مسئله پیگیری شود.


وی در ارتباط با وضعیت دلفین ها در جنوب کشور اظهار داشت: در حال حاضر پستانداران دریایی جنوب کشور در معرض انقراض هستند و یکی از عوامل این تهدیدات صید و صیادی بی رویه در جزایر قشم و هنگام است، چرا که در آن منطقه صید ماهیان به شدت اتفاق می افتد و خارج از توان زیستی آن منطقه در حال انجام است.


میرشکاری با اشاره به پایش پستاندران دریایی تصریح کرد: بعضی از پستاندران دریایی در جنوب به صورت ثابت و برخی که دیگر مهاجر هستند که نیاز است سازمان محیط زیست به سامانه ردیابی این پستاندران مجهز شود تا اطلاعات دقیقی از تعداد آن‌ها به دست آید.