مهاباد - ایرنا - دو قطعه پرنده نادر شامل سارگپه و بوتیمار کوچک پس از مداوا در دامان طبیعت شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی رهاسازی شدند.


رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این پرندگان که هر دو از ناحیه بال زخمی بودند، توسط دوستداران محیط زیست شهرستان به این اداره تحویل داده شدند.

کریم خضری اضافه کرد: این دو قطعه پرنده به مدت دو هفته در این اداره نگهداری شده و پس از مداوا در زیستگاه اصلی خود و ارتفاعات سردشت رهاسازی شدند.

وی با قدردانی از اقدام دوستداران محیط زیست گفت: بازگشت دوباره پرندگان می تواند در حفظ و بقای گونه های نادر و کمیاب بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

سارگپه با نام انگلیسی (Long-legged Buzzard)، نام علمی (butte ruinous) از راسته شاهین سانان و تیره عقابیان بوده که طول 60 تا 65 سانتیمتر و رنگ پر و بال بسیار متنوع از قهوه ای مایل به خرمائی پررنگ با سطح شکمی کرم رنگ و رگه رگه تا تقریبا سیاه با سطح شکمی قهوه ای خیلی پررنگ، سر پرنده بالغ کمرنگ، دم اغلب دارچینی و بدن راه راه عرضی دارد.


پرنده بوتیمار نیز دارای طول 75 سانتی متر، پرنده باتلاقی بزرگ، دارای پاهای بلند و سبز رنگ، موقع احساس خطر بی حرکت می ایستد و سر و منقار خود را به طرز خاصی عمودی نگه می دارد و در حالی که سر خود را پایین گرفته راه می رود.


این پرنده از جمله مرغان افسانه ای ادبیات فارسی است و به خسیسی مشهور است و در نیزارها، باتلاق ها و ساحل دریاچه ها و در بین نیزارها آشیانه می سازد.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و به دلیل داشتن اراضی جنگلی و کوهستان های بکر یکی از مامن های مهم انواع وحوش در جنوب آذربایجان غربی به شمار می رود.



منبع:ایرنا